Eragon


Knižní série: Odkaz Dračích jezdců #1
Autor: Christopher Paolini
Překladatel: Olga Machútová
Nakladatel: Fragment
Rok vydání: 2004
Počet stran: 488
Vazba: vázaná

Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství. Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou...

Tento úchvatný a moudrý příběh vypráví o velkém putovaní farmářského chlapce Eragona, kterého si zvolila dračice Safira za svého Jezdce.

"Je to náš osud - pokoušet se o nemožné, vykonávat velké skutky bez ohledu na strach. Je to naše povinnost vůči budoucnosti." (Safira) 

Eragon je první Jezdec za dlouhá léta po velkém krveprolití, které měl na svědomí současný král Alagaësie a tehdejší Jezdec Galbatorix, jenž touží po neomezené moci a chce Eragona získat na svou stranu, přičemž se nezdráhá použít jakékoli prostředky.

"Naše budoucnost nám může ublížit jedině tím, že vyvolává obavy." (Angela)

Hledači draků ra'zakové, kteří Galbatorixovi přisluhují, zabijí Eragonova strýce Gera a zničí jejich domov. Eragon se rozhodne jim za to pomstít a společně se Safirou a Bromem, jež ho učí nejrůznějším schopnostem, se vydává na cestu, během níž je čekají mnohá úskalí a smrtelná nebezpečí od nepřátel, jichž je mnohem víc, než by Eragon tušil.

"Skutečná odvaha znamená trpět a žít pro to, v co věříš." (Brom)

Nejspíš je ostuda, že jsem se k této úžasné knize dostala téměř až deset let po jejím vydání, ale věřím, že to mělo nějaký důvod. Možná bych ji jako mladší nedokázala dostatečně ocenit. Ona sama si mě našla v ten pravý čas a postavila se mi do cesty, když jsem jednou procházela kolem malého antikvariátu, odkud se na mě usmála z jedné z polic.
Na knihu jsem četla mnohé recenze a veskrze se objevovaly názory, že obsahuje příliš mnoho rozsáhlých a zdlouhavých popisů. A je to pravda, ale víte co, právě to se mi na ní líbilo. Zastávám ten názor, že podle umění popisu se pozná skutečně dobrý spisovatel a Christophera Paoliniho považuji za opravdu brilantního autora. Nejenže byly jeho popisy dokonale vystihující a krásné, ale mám také za to, že byly v tomto velkolepém díle stěžejní. Já sama bych si nedokázala tak dobře představit, jak vypadal Eragonův meč Zar'roc, Safiřiny šupiny, prostředí Beorských hor, Tronjheimská knihovna nebo třeba takový ohyzdný urgal, kdyby si autor nedal tu práci a vše mistrně nepopsal.
Postavu Eragona jsem si oblíbila už v začátku, ale postupně se moje sympatie k němu čím dál víc rozrůstaly. Obdivovala jsem jeho osobnost a zamilovala se do jeho povahy. Stejně tak na mě velice zapůsobila dračice Safira, která byla vyobrazena jako neskutečně půvabný, vznešený a chytrý tvor. Svým osobitým způsobem si mě získal také Brom, který byl Eragonovi skvělým učitelem a společníkem na jeho dlouhé cestě. Nemohu opomenout ani trpaslíka Orika a kočkodlaka Solembuma. Kdykoli se tito ukázali na scéně, doslova jsem ožila, a i když měli v knize poměrně malý prostor na samém konci, neumím si bez nich příběh představit.
Co se mi velice líbilo, byly boje, ať už ty skutečné s opravdovými nepřáteli nebo ty zkušební mezi Eragonem a Bromem a později Murtaghem a Aryou. Díky autorovým bravurním popisům jsem totiž mohla být doslova v centru dění.
Úžasné byly také dialogy a to především ty, které spolu vedli Eragon a Safira, to bylo vskutku něco úchvatného. Bylo pro mě povznášející je číst. Některé jsem si dokonce zapsala, abych na ně nezapomněla.
Kniha obsahuje mnohá ponaučení, je plná skrytých filosofických úvah a zamyšlení nad životem a jeho smyslem.
Christophera Paoliniho za toto dílo velice obdivuji, tím spíš, v jak mladém věku jej sepsal, a doporučuji jej úplně každému, protože jsem přesvědčená, že si získá čtenáře úplně všude, tedy pokud si je už dávno nezískalo...

Hodnocení: 5/5

Comments

  1. Musím říct, že mi Tvá recenze mluvila ze srdce. Přesně tak nějak jsem to vnímala i já :) Naprosto skvělá kniha, a na to v kolika ji Christopher napsal... uh. No, prostě skvělá. Už se těším na Tvou recenzi Eldesta ;)
    Anne Leyyd

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji, Veru,
      jsem ráda, že se Ti má recenze líbila a že sdílíš stejný názor. Vždycky, když totiž čtu nějaký negativní ohlas na jedno z Paoliniho děl, tak mě to dost mrzí. Proto mě těší, že jsou tu i tací, kteří jej dokáží ocenit... :-)

      Delete
  2. Touhle recenzí mi připomínáš, že si chci přečíst druhý díl :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Určitě si jej přečti, je ještě mnohem lepší než první...

      Delete
  3. Četla už jsi Eldesta? Jsem teď s rodinou na rehábce u Vranovský přehrady, takže jsem si ho vzala s sebou. Přijeli jsme v pondělí, ještě jsem tou dobou četla Eregona (byla jsme přibližně kousek za půlkou) Hned ten den jsem ho dočetla a ještě jsem večer stihla rozečíst 2.díl, který jsem dočetla včera - v pátek - ráno :D Teď ovšem nastala krize, protože se do Prahy vracím až ve středu (a to ještě dřív než zbytek :D) a mám už jenom jednu knížku s 312 stránkama, kde už jsem těsně před polovinou, takže velmi brzy nebudu mít co číst. Trochu jsem se podcenila :DDDD
    Nicméně nejvíc se děsím, že si nestihnu v knihovně zarezervovat Brisingra a čtrnáct dní na táboře budu bez něj :O

    ReplyDelete
  4. Ok, překlep. Chtěla jsem se zeptat, jestli si četla ten poslední díl Eragona

    ReplyDelete
    Replies
    1. Milá Terko, teď zrovna čtu Brisingra a je to ještě lepší než předešlé dva díly. Eragon nám už dospěl a vyzrál a já ho mám - jestli je to vůbec možné - ještě mnohem radši. Těším se na poslední díl Inheritance - protože každá další Paoliniho kniha je dokonalejší - ale tak trochu je mi smutno z toho, že po ní už bude konec... Myslím, že tyto knihy navždy zůstanou mými nejmilejšími a že se k nim budu stále moc ráda vracet...

      Delete
    2. Taky si to myslím. Musím si je koupit, akorát, že mi to bude asi trvat hrozně dlouho, než si na ně našetřím :(

      Delete

Post a Comment