Království nevinnosti

Autor: Rebecca Coleman
Překladatel: Marcela Nejedlá
Nakladatel: Euromedia group k. s. - Ikar
Rok vydání: 2013
Počet stran: 312
Vazba: vázaná

Svět, jak jej ukazuje waldorfské školství, je nezkažený a čistý a každému nabízí nespočet příležitostí pro osobní rozvoj. Judy MacFarlandová této myšlence zasvětila život, šťastná však není – manžel, závislý na lécích, ji ignoruje, se synem se jen hádá a vztahy s dcerou nejsou o mnoho lepší. Když se ve škole objeví šestnáctiletý Zach Patterson, zahlédne citově vyprahlá Judy odlesk chlapce, kterého jako dítě milovala. A protože přitahuje i ona jeho, je zralá žena ochotná rázem zapomenout na všechny zásady, kterými se doposud řídila. Věřila jim však někdy doopravdy? Skandál na sebe každopádně nenechá dlouho čekat…


Jde o velice kontroverzní román o tom, co za následky může mít to, když je dítě příliš brzy vtaženo do světa dospělých. O tom, že to člověka ovlivní do daleké budoucnosti a škoda je jeho prostřednictvím rozsévána i dál. Koho všeho může zasáhnout chyba, která byla rodiči napáchána u svého dítěte?

"Jeho poznámka mě překvapila. Moje zkušenosti s teenagery mě učily, že jsou obdařeni téměř agresivní schopností ignorovat emocionální stavy dospělých."

Kniha nás v začátku zanáší do Judyina dětství, které podle všeho nebylo moc šťastné. Její maminka trpěla psychickými problémy a později bylo nevyhnutelné, aby navštívila léčebnu. Malá Judy tedy zůstane sama s otcem, který si na výpomoc s domácností vezme domů dceru sousedů. Co to bude mít za následek?

 Ve svých třiačtyřiceti letech je Judy se svou drobnou postavou a tmavými vlasy stále ještě přitažlivá, ale její manžel - právník - je posedlý prací a Judy si jako ženy vůbec nevšímá. A jejich manželství postupně vyúsťuje v oboustrannou nenávist.

"Erotické sny o mém šéfovi začaly nedlouho potom, co k nám dorazil z velké, kvetoucí waldorfské školy v okolí Bay."

Jednoho dne Judy veze domů svého syna a jeho kamarády, mezi kterými je také nový student Zach s pronikavě modrýma očima, který vede nevhodné řeči a rozesmívá kamarády neslušnými vtipy, čímž Judy vytáčí, ale má v sobě jiskru mládí, přitažlivosti a ještě něčeho, co upoutá Judyinu pozornost.

"Podívala jsem se do zpětného zrcátka a zachytila jsem pohled toho chlapce, v širokém úsměvu byla znát pýcha nad tím, jak se mu vtip povedl."

Také Zach to doma nemá lehké, jeho máma je těhotná a on se kvůli tomu musel spolu se svými rodiči přestěhovat, opustit hory, které měl tak rád, své kamarády i celý dosavadní život. Navíc ví o některých tajemstvích své matky, kterých by byl raději ušetřen. Ve škole na něj udělá dojem spolužačka Fairen, ale protože jej odmítá, hledá nakonec zhrzený Zach útěchu u hezké učitelky, která ač se tomu brání, má o něj zjevný zájem.

"Znovu mě dloubl do ramene, pak do boku - a znovu a znovu, až jsem se rozesmála nahlas. A na chvíli, možná poprvé v životě, jsem se s tím, co jsem v sobě střežila, cítila tajemně, a ne hrozně."

Nakonec mezi nimi dojde k nevyhnutelnému. Políbí se. V tu ránu si ovšem Judy uvědomí svoji strašnou chybu a už nikdy to nehodlá opakovat, ať už při polibku cítila cokoli. Zachovi ale dělá její pozornost dobře a i nadále ji svádí. Judy se tomu brání a ukazuje mu svoji převahu, ale nakonec se tomu i ona podvolí. Mezi třiačtyřicetiletou ženou a šestnáctiletým mladíkem tak vzniká milenecký vztah. Je takový vztah, kromě toho, že je společensky nepřijatelný, navíc špatný a odkázaný k zániku?

"Neodolala jsem. Necítila jsem překvapení, ani odpor, bylo to jako déjà vu: jako kouzlem se k životu probudila moje představa ze snu, líbal mé dětské já, jako bych byla žena."

Judy situace začne přerůstat přes hlavu. Začne být na Zachovi prakticky závislá a bude od něj vyžadovat to, co neplní její manžel, i když se Zach zrovna nebude cítit dobře, což změní jeho pohled na ni a nakonec bude chtít vztah ukončit. Ale bude toho vůbec sám schopný? Co když si uvědomí, že i on je na ní závislý?

 "A v tu chvíli jsem přestala být žena, která provedla řadu mimořádně špatných rozhodnutí, a stala jsem se ženou, která zneužívá dítě."

Pravda nakonec vždycky vyjde najevo a ani zakázaný románek, který se odehrává za zdmi školy, není možné utajit na dlouho. Nakonec jej ostatní odhalí. Co to bude mít za následek? 
Na povrch navíc vyplývají další nevyjasněné události z dětství a Judyina tajemství, kterým se už ona sama nedokáže bránit...

Tento román ve mě po celou dobu čtení vyvolával rozporuplné pocity. Zpočátku jsem dokázala Judyiny pohnutky chápat, jako člověk mi byla blízká a soucítila jsem s ní, kvůli jejímu trápení, později se však její osobnost odkrývala v docela novém světle a mně začínalo být zatěžko mít ji ráda. Některé její činy byly zkrátka neodpustitelné a měly neblahý dopad na Zacha, který byl ještě příliš mladý. Příliš mladý, aby měl hlavu plnou takových starostí, příliš mladý na to, aby se vyrovnal dospělé ženě ať už po stránce psychické a vědomostní nebo z hlediska zkušeností. Ani jeden nemohl tomu druhému nabídnout nic z toho, co každý z nich potřeboval. A takovýto vztah měl za následek poměrně destruktivní působení na lidi, kteří do něj byli zapleteni. Ovšem kniha sama o sobě je napsaná velice brilantně, opravdově a citlivě. Skutečně působivé bylo spojení minulosti a přítomnosti, díky čemuž byl čtenáři nabídnut komplexní pohled na osobnost hlavní hrdinky, skvělé bylo také obohacení děje Zachovými myšlenkami, které příběhu dodávaly svěží šmrnc. Skutečně úžasná kniha, která si zaslouží pozornost...

Hodnocení: 5/5

Comments