Agnes

Původní název: Burial Rites
Autor: Hannah Kent
Překladatel: Gita Zbavitelová
Nakladatel: Fortuna Libri
Rok vydání: 2013
Počet stran: 328
Vazba: vázaná

Píše se rok 1828. Agnes Magnúsdóttir byla obviněna z dvojnásobné vraždy a teď ji čeká trest smrti. Než ovšem soud v Kodani rozhodne o její vině a způsobu provedení trestu, Agnes je vězněna v nelidských podmínkách. Když ale využije svého jediného přání, které ještě může mít, a zažádá o faráře, jenž jí má před popravou pomoci vypořádat se s vírou, přemístí ji okresní komisař do opatrovnictví k jedné rodině v Kornsá, kde Agnes vyrůstala.

Agnes má na farmě strávit poslední dny před smrtí, ale rodina tam o ni nestojí. Považují ji za vražedkyni a tak se k ní i chovají. Avšak když nastane zima a s ní dlouhé chvíle, které není čím vyplnit, nechají si od Agnes vyprávět její příběh a začnou ji lépe poznávat. Budou jí nakonec ochotni otevřít svá srdce...?

Poslední dobou jsem měla čtecí krizi, ale Agnes mě utvrdila v tom, že jsem jen neměla v rukou tu správnou knihu. Během jednoho posezení jsem zhltla sto padesát stran a nemohla jsem dospat, abych se opět pustila do čtení. Hannah Kentová ve své knize vypráví islandský příběh založený na skutečné události, kdy byla mladá žena odsouzena za podíl na vraždách dvou mužů. Agnes je uhrančivý román, který čtenáři umožňuje vidět postavu nešťastné ženy v jiném světle, než jak ji líčí ostatní publikace. Jde o velice srdceryvnou knihu vyprávěnou s tou největší pečlivostí a citlivostí, s níž jsem se kdy u kterého autora setkala. Při čtení mi mnohdy bušilo srdce, jako bych všechno sama zažívala. Málokdy knihu prožívám takhle opravdově, s Agnes jsem ovšem měla slzy v očích a rozháranou duši. Vyvolávala ve mně velice intenzivní pocity, a i když byly někdy bolestné, nebylo mi to nepříjemné. Naopak, byla jsem šťastná za tak skvostnou knihu, která se mi dostala do rukou.

Příběh se odehrává na pozadí překrásné islandské krajiny prodchnuté intenzivními vůněmi, líbeznými i bouřlivými zvuky a zářícími barvami. To všechno je čtenář schopný vnímat a cítit díky autorčině kouzelnému líčení, kterým svůj román umně podkreslila. Ačkoli je Agnes její prvotina, styl jejího psaní je vytříbený a příběh v jejím podání nesmírně podmanivý. Román vyniká temnou a tajuplnou atmosférou, z níž mi občas naskočila husí kůže. Hannah Kentová píše svoji knihu tak přesvědčivě a opravdově, až to ve mně vyvolávalo dojem, jako by čerpala z vlastních zkušeností; zaváděla mě do děje přímo mezi hrdiny a všechno mě nechávala prožívat společně s nimi. Bylo to uchvacující. Kniha také věrně popisuje zvyky a obyčeje tamějších lidí a tehdejší doby, a to bez jakýchkoli příkras. Avšak i přes veškerou surovost, divokost a krutost si román ponechává nepopiratelné romantické kouzlo a dokáže zachytit něžný cit.

Postavy románu v autorčině podání doslova ožívají. Zamilovala jsem se do nich. Po celou dobu čtení jsem věřila, že se jejich osudy v dobré obrátí. Jejich povahy byly neskutečně barvité a pestře vykreslené, čímž celé dílo získávalo hloubku. Agnes je jedinečný a fascinující portrét odsouzené ženy, která svou schopností neutuchajícně milovat, dokáže inspirovat každého čtenáře. Je to kniha, na kterou se nezapomíná. Patří k těm nejlepším, jaké jsem doposud měla tu čest číst...

Hodnocení: 6/5

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Fortuna Libri, jehož velkorysé a vstřícné spolupráce si velice vážím...

Comments

  1. Úžasný recenze, moc se Ti povedla, krásně jsi vystihla podstatu knihy a já se jen utvrdila v tom, že si jí musím v blízké době pořídit a ty fotky...dokonalost sama! :)

    ReplyDelete
  2. Krásná recenze! Knihu si budu chtít určitě co nejdřív přečíst :)

    ReplyDelete
  3. Skvělá recenze! Knížka na mě čeká v knihovničce, a tak jsem si moc ráda přečetla tvou recenzi. :-) Během léta se určitě Agnes chystám přečíst. A fotky jsou dokonalé! :-)

    ReplyDelete
  4. Ty umíš nalákat... Agnes jde na seznam K přečtení :)

    ReplyDelete
  5. Anonymous6/12/15 13:48

    Ahoj, přečetla jsem si tvou recenzi na knihu Agnes a chtěla jsem se Tě zeptat, zda bude skutečně vražedkyní. Mám maturitní téma vražedkyně a musím k tomu mít nějakou knihu o vražedkyni. Jsem na 70 stránce a tak nějak začínám pochybovat, že vražedkyní je vážně ona. Jindy se raději nechám dějem překvapit, ale u této knihy tento fakt vědět potřebuji, protože mě tlačí čas :-) děkuji za odpověď :-) Natálie

    ReplyDelete

Post a Comment